23/01/2011 3:08:16 PM Tour Down Under: Robbie McEwen (AUS) - headbutts Andre Greipel (GER).
Oei, headbutts… Waar hebben we dat vervaarlijk woord nog gehoord... Koers alweer als een slechte voetbalmatch? Renshaw achterna? Het wordt toch geen gewoonte zeker, in dat spurtend peloton... Enfin, misschien toch maar rekening houden met de mogelijkheden om elk woord figuurlijk te gebruiken. En het tweemaal om te draaien, voor het in de mond te nemen. Hier en in alle talen. Ook Down Under. Headbutt. Koppen? Koppen!?
Vindplaats: Life-verslag van de Tour Down Under – Rit 6 met start en aaankomst in Adelaide.
zondag, januari 23, 2011
Canyon Aeroad CF
Wat denk je, zou de fiets het eigenlijk zelf al weten?
Philippe Gilbert (Omega-Pharma Lotto) has three targets on this year's race calendar: Milan-San Remo, the spring classics, and the Tour de France (foto 16). And the bike which he will use for that? Aha… A fully aluminum cockpit (foto 5). Campagnolo's latest Record 11 group (foto 3). Ritchey handlebars (foto 4). A tidy seatpost clamp neatly integrated into the frame's sleek lines. Selle Italia's Flite TT Team Edition saddle (foto 9). Stainless steel spokes and external nipples. Canyon's VCLS Aero Post (foto 17). Campagnolo Record 11 drivetrain. (foto 21). Look's latest KeO Blade pedals using carbon fiber leaf springs (foto 25). A custom chain watcher that ensure nothing goes awry with the Campagnolo Record 11 drivetrain. (foto 21) and last but not least a pair of Tacx Tao aluminum cages sit waiting for bottles (foto 14).
Mijn idee? Wat een fiets! En wat een heerlijk ouwerwetse koereur die er plaats op neemt!
Extern: De fiets van Philippe Gilbert.
Philippe Gilbert (Omega-Pharma Lotto) has three targets on this year's race calendar: Milan-San Remo, the spring classics, and the Tour de France (foto 16). And the bike which he will use for that? Aha… A fully aluminum cockpit (foto 5). Campagnolo's latest Record 11 group (foto 3). Ritchey handlebars (foto 4). A tidy seatpost clamp neatly integrated into the frame's sleek lines. Selle Italia's Flite TT Team Edition saddle (foto 9). Stainless steel spokes and external nipples. Canyon's VCLS Aero Post (foto 17). Campagnolo Record 11 drivetrain. (foto 21). Look's latest KeO Blade pedals using carbon fiber leaf springs (foto 25). A custom chain watcher that ensure nothing goes awry with the Campagnolo Record 11 drivetrain. (foto 21) and last but not least a pair of Tacx Tao aluminum cages sit waiting for bottles (foto 14).
Mijn idee? Wat een fiets! En wat een heerlijk ouwerwetse koereur die er plaats op neemt!
Extern: De fiets van Philippe Gilbert.
donderdag, januari 20, 2011
Crashcav
Soms kan zo'n wielerjaar, als het nog net iets meer mocht tegenvallen, wel heel vlug voorbij zijn... Pas begonnen en daar gaan ze al. Kompleet onderuit. Crashcav in de Tour Down Under (Rit 2 – Tailem Bend – Mannum 146 km). Laat ons maar de vingers kruisen dat er zich dit jaar geen crashes voordoen die we niet meteen & zo vlug als mogelijk weer kunnen vergeten...
dinsdag, januari 18, 2011
Superheroes
André Greipel luistert goed. Vinokourov is extra gemotiveerd. Armstrong beweert dat niemand in staat is om tien jaar te liegen. (Als dat maar goed komt…). Pat McQuaid is, wat we al wisten, Uci-voorzitter tegen wil en dank. Den duts. Pozzato droomt van de piste. Vandenbroeck van windtunnels en Philippe Gilbert van de gele trui. Advocaten verdienen geld op de kap van de coureurs. Di Luca doet het gratis en voor niks. Cofidis wil meer krediet. Tom Boonen zal ze straks ‘ns iets tonen. Fabian Cancellara gaat dit keer voor iets hybride’s. En de kangoeroes, see the real superheroes, a ja, die wonen Down Under. Zou het kunnen dat de koers alweer begonnen is? En wij dus niks dan (wieler-)linken delen!
Vanaf voorbije nacht op alle zenders: Tour Down Under.
Vanaf voorbije nacht op alle zenders: Tour Down Under.
zaterdag, januari 15, 2011
Een kruidenier en een seigneur
Eén dag na Albert Heijn moet Nederland nu ook afscheid nemen van Peter Post. Een Kruidenier en een Seigneur. Nederland is onthoofd! In 1964 was ik nog geen elf maar ik herinner mij wel hoe Peter Post er die zondag van 19/4/1964 op de piste
in Roubaix niet minder dan drie Belgen van langs gaf. Benoni Beheyt, Yvo Molenaers en zijn jonge ploegmaat Willy Bocklant waren er met enkele forse Post-iaanse lendenrukken aan voor de moeite. Dat een pistier-pur-sang een monument als Roubaix kon winnen, het kon er bij mijn vader niet in. Maar later bleek dat Peter Post, wat in Roubaix trouwens al bewezen was, misschien wel de intelligentste van allemaal was. Bijna in zijn eentje zou de rijzige snelprater uit Amstelveen het wielrennen later een nieuwe dimensie geven. Als ploegleider én manager-avant la lettre wist hij zijn Raleigh-, Panasonic- en Histor-teams telkens weer om te smeden tot squadra’s van je welste. Van mannen op een fiets maakte hij stylisten met zonnebril en maatpak. Van alle (ex-)renners die na hun carrière ooit iets voor zichzelf begonnen was Peter Post wellicht ook de grootste zakenman. Maar het mag gezegd: gewiekst en sluw, thuishorend in het rijtje van pure klassefiguren als Gimondi, Anquetil en Adorni, gaf hij in de jaren tachtig een nieuw gezicht aan de koers. Meteen een ware facelift was het. Na Peter Post zou het wielrennen er nooit meer uitzien als voorheen. En zonder hem kan de bres in de ouwe heroiëk van de koers alleen maar groter zijn.
Extern:
Peter Post overleden (Bron: De Standaard)
Peter Post overleden (Bron: de Telegraaf)
Peter Post en het nieuwe wielrennen
Peter Post in de kolommen van de Wielersite
in Roubaix niet minder dan drie Belgen van langs gaf. Benoni Beheyt, Yvo Molenaers en zijn jonge ploegmaat Willy Bocklant waren er met enkele forse Post-iaanse lendenrukken aan voor de moeite. Dat een pistier-pur-sang een monument als Roubaix kon winnen, het kon er bij mijn vader niet in. Maar later bleek dat Peter Post, wat in Roubaix trouwens al bewezen was, misschien wel de intelligentste van allemaal was. Bijna in zijn eentje zou de rijzige snelprater uit Amstelveen het wielrennen later een nieuwe dimensie geven. Als ploegleider én manager-avant la lettre wist hij zijn Raleigh-, Panasonic- en Histor-teams telkens weer om te smeden tot squadra’s van je welste. Van mannen op een fiets maakte hij stylisten met zonnebril en maatpak. Van alle (ex-)renners die na hun carrière ooit iets voor zichzelf begonnen was Peter Post wellicht ook de grootste zakenman. Maar het mag gezegd: gewiekst en sluw, thuishorend in het rijtje van pure klassefiguren als Gimondi, Anquetil en Adorni, gaf hij in de jaren tachtig een nieuw gezicht aan de koers. Meteen een ware facelift was het. Na Peter Post zou het wielrennen er nooit meer uitzien als voorheen. En zonder hem kan de bres in de ouwe heroiëk van de koers alleen maar groter zijn.
Extern:
Peter Post overleden (Bron: De Standaard)
Peter Post overleden (Bron: de Telegraaf)
Peter Post en het nieuwe wielrennen
Peter Post in de kolommen van de Wielersite
donderdag, november 11, 2010
Supporters weten waarom
Ook onze wielrenners en rensters zijn mannen en vrouwen, jongens en meisjes van de wereld. Had je dan iets anders verwacht? Twitter en Facebook... Overal kom je ze tegen... Virtuele vriendschapspagina’s hebben stilaan de klassieke supporterclubs in het dorspcafé van om de hoek helemaal naar het achterplan verdrongen. Het hartversterkende lees je nu bij vlagen op een computerscherm. Supporters weten waarom!
Een voorbeeld:
C'est clair qu'il n'y a pas de quoi se réjouir mais la triche est partout. Mais saches que pour notre sport tout va bien. Il y a des gars comme toi qui nous montrent l'envers du décor. Le dopage n'est pas la clé du succès, pour le moment tu... n'es pas numéro un mais en attendant tu fais rêver des milliers de fans et ça c'est une victoire... Un grand champion n'est pas celui qui est en haut du podium mais celui qui se lève chaque matin pour transmettre sa passion et tu sais là dessus je te le dis avec sincérité tu es le plus fort. Continue de nous faire rêver et nous montrer que e vélo est un des plus beau sport...
(een reactie van Eric Rodriguez, genoteerd op de Facebook-bladzijde van Philippe Gilbert – di 9/11/2010)
Een voorbeeld:
C'est clair qu'il n'y a pas de quoi se réjouir mais la triche est partout. Mais saches que pour notre sport tout va bien. Il y a des gars comme toi qui nous montrent l'envers du décor. Le dopage n'est pas la clé du succès, pour le moment tu... n'es pas numéro un mais en attendant tu fais rêver des milliers de fans et ça c'est une victoire... Un grand champion n'est pas celui qui est en haut du podium mais celui qui se lève chaque matin pour transmettre sa passion et tu sais là dessus je te le dis avec sincérité tu es le plus fort. Continue de nous faire rêver et nous montrer que e vélo est un des plus beau sport...
(een reactie van Eric Rodriguez, genoteerd op de Facebook-bladzijde van Philippe Gilbert – di 9/11/2010)
zondag, oktober 24, 2010
Purito
En toch is Purito de nummer 1 van het jaar! Niet Contador of Andy Schleck. Niet Philippe Gilbert of Cadel Evans maar haast op kousevoeten is Joaquim “Purito” Rodriguez de nummer 1 van de wereld geworden…
Purito?
'Neen, het is een ander verhaal dat stamt uit 2001. Het was mijn eerste trainingskamp met de profs in El Bosque (Cadiz, red.). We deden met Manolo Saiz een training van zes uur met o.a. Sastre, Olano, Beloki en Zarrabeitia. Op een helling schoot ik naar voren en zei: ach, dit vlieg ik desnoods op met een sigaartje (purito) in mijn mond. Dezelfde avond werd ik gedoopt als kakelverse prof en kreeg ik een purito en rookte ze op.'
Bron: Sportwereld van 23/10/2010 - “Luxehulpje wordt nummer één”
Zie ook, voor wie zoals wij niet zonder kan, de Rankings van het jaar: CycleBase – Cyclingranking – Cycling Quotiënt – Uci-ranking & de Wielersite-ranking. Wie nog andere rankings kan aanwijzen, mag mij dat overigens altijd laten weten!
Purito?
'Neen, het is een ander verhaal dat stamt uit 2001. Het was mijn eerste trainingskamp met de profs in El Bosque (Cadiz, red.). We deden met Manolo Saiz een training van zes uur met o.a. Sastre, Olano, Beloki en Zarrabeitia. Op een helling schoot ik naar voren en zei: ach, dit vlieg ik desnoods op met een sigaartje (purito) in mijn mond. Dezelfde avond werd ik gedoopt als kakelverse prof en kreeg ik een purito en rookte ze op.'
Bron: Sportwereld van 23/10/2010 - “Luxehulpje wordt nummer één”
Zie ook, voor wie zoals wij niet zonder kan, de Rankings van het jaar: CycleBase – Cyclingranking – Cycling Quotiënt – Uci-ranking & de Wielersite-ranking. Wie nog andere rankings kan aanwijzen, mag mij dat overigens altijd laten weten!
zaterdag, oktober 16, 2010
Straf
Vandaag valt zo goed als het doek over het wielerjaar 2010. Als je't mij vraagt is het een mooi jaar geworden. Ondanks alweer kanttekeningen ter grootte vaak van een huis. Maar nog één keer zetten we ons, voor we ons een aantal maanden in de modder gooien, schrap voor wat als de laatste scherprechter geldt: de San Fermo Della Battaglia. En maar hopen dat de geschiedenis zich kan herhalen! Gilbert tegen de rest van de wereld, zover is het intussen al gekomen. Het kan natuurlijk. Want door jammerlijke omstandigheden is Robert Gesink, de man waarmee Gilbert het misschien nog het moeilijkst zou hebben gehad, er vandaag niet bij. Maar straf zou het wel zijn indien onze Ardennese Monegask dat mooie stuntje van verleden jaar nog 'ns netjes zou overdoen.
Vandaag en op alle zenders: de Ronde van Lombardije - Editie 2010.
Update - Za 16/10/2010 - 18:05 u
Straf? Wat zeg ik, simpelweg verbluffend was het!
Vandaag en op alle zenders: de Ronde van Lombardije - Editie 2010.
Update - Za 16/10/2010 - 18:05 u
Straf? Wat zeg ik, simpelweg verbluffend was het!
zaterdag, oktober 02, 2010
Aardkloot Koers
Er vanmorgen zeer toepasselijk even deze quote van Sportwereld's Senior Writer Hans Vandeweghe uitgelicht:
Het is maar een schot voor boeg, goedbedoeld: als Gilbert zondag wint, is hij kampioen van de kleine regio genaamd Koers op deze aardkloot en ook niet meer dan dat. Er is maar één probleem: wij hebben zo hard geroepen dat Gilbert zo goed is, dat iedereen op zijn wiel zal rijden en hij géén wereldkampioen wordt.
Niettemin kan dit schot voor de boeg van onze Hans er niet voor zorgen dat ik vannacht ergens elders dan op Aardkloot Koers wil wonen. Zal ik mezelf ondanks alle Contadorkes toch maar een rechtgeaarde wielerfan blijven noemen? Ja, dat zal ik!
Vannacht en op alle zenders: Het WK wielrennen op de weg in Geelong, Australië.
Het is maar een schot voor boeg, goedbedoeld: als Gilbert zondag wint, is hij kampioen van de kleine regio genaamd Koers op deze aardkloot en ook niet meer dan dat. Er is maar één probleem: wij hebben zo hard geroepen dat Gilbert zo goed is, dat iedereen op zijn wiel zal rijden en hij géén wereldkampioen wordt.
Niettemin kan dit schot voor de boeg van onze Hans er niet voor zorgen dat ik vannacht ergens elders dan op Aardkloot Koers wil wonen. Zal ik mezelf ondanks alle Contadorkes toch maar een rechtgeaarde wielerfan blijven noemen? Ja, dat zal ik!
Vannacht en op alle zenders: Het WK wielrennen op de weg in Geelong, Australië.
vrijdag, oktober 01, 2010
Ietsiepietsie
Apotheek, dat Pollet-gedicht op Geelzucht… Jammer voor elk van ons die het zo mooi voorheeft met de koers én de heroiek van de koers, maar het lijstje én het gedicht blijven toch maar mooi groeien... Al aan zijn 4° update toe! Want helaas onder druk van de omstandigheden toegevoegd:
1 ietsiepietsie Contador en 1 flesje Mosquera...
Met Frank Pollet zou ik ondanks alles, én toegegeven, een heel klein ietsiepietsie tegen beter weten in, toch maar zeggen:
Beterschap! In Geelong en elders!
1 ietsiepietsie Contador en 1 flesje Mosquera...
Met Frank Pollet zou ik ondanks alles, én toegegeven, een heel klein ietsiepietsie tegen beter weten in, toch maar zeggen:
Beterschap! In Geelong en elders!
Abonneren op:
Posts (Atom)