zaterdag, februari 27, 2021

Denkend aan Costante!

 

 

 

 

 
Een van de mooiste stukken uit het nieuwste 'La Primavera'-nummer van Bahamontes neemt ons mee op een kleine particuliere bedevaart op zoek naar Costante Girardengo. De bijdrage is van de Nederlandse schrijfster Lidewey Van Noord en gaat onder de titel "Een pelgrim in Piëmont" levendig en badinerend in op leven en werk van de man die in de wielerannalen bekend staat als zesvoudige winnaar

van Milaan Sanremo. En dan moet je weten dat 's mans carrière nog deftig onderbroken werd door de Eerste wereldoorlog. Maar meer nog - en da's meteen een forse actuele link naar vandaag - leren we Wikipedia-gewijs dat Costante ("zeg in Italië nooit Constante tegen Costante!") slachtoffer werd van de Spaanse Griep. Tegen alle alarmerende verwachtingen in overleefde Girardengo de pandemie die in de jaren 1918-1919 zowat de hele wereld teisterde. Zijn manager had hem tijdens zijn ziekte al zo goed als opgegeven en weigerde aanvankelijk zelfs om hem nog een koerslicentie te geven. Het is dankzij een wonderbaarlijke genezing gelukkig nog goed gekomen met Girardengo. 

In 1918 won hij zijn eerste Milaan Sanremo. Meteen het sein voor de Italiaanse tifosi om hem het etiket van Campionissimo op de rug te kleven. In de jaren twintig was Costante zowaar populairder dan die professionele boef genaamd Mussolini. Veel elementen uit het levensverhaal van Girardengo brengen ons over de decennia heen naadloos naar de moeilijke Covid-toestanden die we vandaag de dag meemaken. Van Noord schrijft: "Het virus dat ze in Italië 'la spagnola' noemden had enorm veel slachtoffers gemaakt. In de periode van herstel, waarin mensen langzaam weer op straat kwamen en manieren zochten om het verlies van dierbaren te dempen en het leven weer op te pakken, bood 'Gira' (Girardengo dus) met zijn successen broodnodige troost en afleiding."  

En kijk, ook nu weer - zowat honderd jaar later - kreunt de wereld en vooral het verplegend personeel wereldwijd onder de opnieuw toenemende druk van zwaar getroffen patiënten. Het is in de huidige omstandigheden dan ook een niet meer dan logische beslissing om de koers in dit vroege voorjaar zoveel mogelijk 'achter gesloten deuren, afgesloten heuvels en ontoegankelijk gemaakte velden' te laten doorgaan. De organisatie zij, wat ons betreft, dan ook geprezen. De oproep "volg de koers voor de buis" valt hier in geen geval in dovemansoren. Laten we nog even op de tanden bijten en kinderlijk en vingerkrusend blij zijn dat het nieuwe Belgische wielerseizoen vandaag in Gent met de Omloop Het Nieuwsblad hoedanook effectief kan doorgaan. De beleving mag dan misschien allemaal wat vreemd en 'ersatz'-achtig aandoen en voor velen - ongeduldigen en egocentristen op kop - in niets gelijkend op 'the real stuff', het is nog even nodig om de honger naar live-actie wat uit te stellen.  Denkend aan Costante

#omloophetnieuwsblad #ohnb #omloop #flandersclassics #bahamontes #bahamontes33


















zondag, februari 07, 2021

Eén man ontbreekt

Mooie kalender voor het nieuwe wegseizoen 2021! Maar waarom denk ik de hele tijd dat er op de cover slechts één man ontbreekt: die kleine man uit Knesselare, Bjorg Lambrecht...

#bjorgforever #nummer143 #bjorglambrecht




Mooie kalender voor het nieuwe wegseizoen 2021! Maar waarom denk ik de hele tijd dat er op de cover slechts één man...

Geplaatst door Het hart van Bitossi op Zondag 7 februari 2021



vrijdag, november 27, 2020

Détour van Hans Bayer

Hans Bayer schreef met 'Détour' zijn tweede roman. En die gaat over wielrennen! Mooi toch: "In zijn tuinhuis, voor de thuisquarantaine momenteel ingericht als miniatuur dealing room, werkt Bayer aan zijn boeken." We zien het zo voor ons. 


Het boek dat zich beweegt op het 'ritme van de Tour de France' van 1995 en uitgegeven wordt door Brave New Books, is bovendien te winnen als je een simpel vraagje oplost en het (juiste) antwoord naar de redactie van Touretappe.nl stuurt!

#hansbayer #uitgeverijdebezigebij #détour #wielerboeken #touretappe



Hans Bayer schreef met 'Détour' zijn tweede roman. En die gaat over wielrennen! Mooi toch: "In zijn tuinhuis, voor de...

Geplaatst door Het hart van Bitossi op Vrijdag 27 november 2020

 

dinsdag, oktober 13, 2020

Wie staat er straks in het Vermiljoen?

De Ronde van Toekan – Uit het boek van mijn virtuele koersavonturen.
Vooruitblik Etappe 9 in de Ronde van Toekan – van Hot naar Her.

Daags na de rustdag start de 9° etappe van de Ronde van Toekan vandaag in Hot en eindigt 193 kilometer verderop in het lieflijke historische stadje Her. De laatste dertig kilometer zijn een felle opeenvolging van ‘Muren’, de bekende korte steile klimmetjes van het Aartshertogdom Toekan.
 
Het lijkt wel een sprookje soms, de koers. Vandaag rijden we in de Ronde van Toekan van Hot naar Her. Hot is een idyllisch stadje op een heuvel, niet ver van de Arbiotische kust. De renners rijden in het eerste uur wellicht in eerder gezapige draf richting zee. Daar zullen de namen van de eerste vluchters zich ongetwijfeld al prijsgeven. Maar het eerste vuur blijkt wel vaker niet veel meer dan strovuur. Het laat zich raden, met alles wat de renners vandaag nog voor de boeg hebben, en rekening houdend met de faam van de legendarische aankomst in Her waar iedereen die zich coureur noemt ooit wel ’s wil winnen, dat het peloton niemand heel ver vooruit zal laten rijden. Wellicht blijft het peloton voltallig richting binnenland om dan via een lange loper van een klim, de eerste noemenswaardige hindernis van de dag, doorheen het stadje Sper te rijden. Sper is een adelaarsnest. Dat betekent terugschakelen en hopen dat je niet vroegtijdig op je adem trapt. Het laatste deel van de etappe is evenwel héél andere koek. Op weg naar de plaatsjes Vier en Luren ("je zal er maar bij gaan liggen, in Luren") komen er ‘Muren’ aan met een stijgingspercentage tot 20 procent. Dat wordt hijgen en harken. En voor velen voorgoed afhaken. Reddeloos alleen achter te blijven, het is in deze heroïsche Ronde van Toekan helaas het lot van velen! De finale klim die vandaag naar de alombekende aankomst in Her leidt is een eerder gelijkmatige maar wél lastige beklimming van zo’n 7,3 procent gemiddeld. Hier en daar vallen er bovendien pieken te noteren tot 16 procent. 

Deze negende rit oogt dus biezonder veelbelovend. Alle verwachtingen laten trouwens voorzien dat er vanavond een nieuwe leider in het Vermiljoen zal staan. Ook benieuwd wie dat zal zijn?


zaterdag, oktober 10, 2020

"Days of tennis!"

Roland Garros in Coronatijd! Ook en zelfs nu blijft tennis in deze gecrispeerde omstandigheden een mooi en 'bipolair' spelletje om naar te kijken. De langoureuze stapvoetse beweging tegenover het flukse huppelpasje... De mateloze drang naar voor, in fel contrast met het ingekeerde voetenwerk op de baseline. Glijden op gemalen baksteen, wissen wat de voeten hebben uitgetekend. Tennis, als het niet bestond, ik vond het uit! In zijn betere momenten blijft deze sport (nee, het is echt géén spel!) een puur gevecht waarbij intense emotie het maar zelden haalt van ingehouden branie. Sonya Kenin vs Iga Świątek ... "Twee meisjes op de baan, een zaterdagnamiddag in Parijs". En af en toe worden wetten waar en legt het favoriete pittbullmeisje het wel ’s af tegen 'de underdog', in dit geval ‘the coolest new girl on the block’.
Sta mij toe dat ik lyrisch word: Iga is here to stay!!!

#daysoftennis #rolandgarros2020 #igaswiatek #sofiakenin


"Days of tennis!" Roland Garros in Coronatijd! Ook en zelfs nu blijft tennis in deze gecrispeerde omstandigheden een...

Geplaatst door Paul Rigolle op Zaterdag 10 oktober 2020

zaterdag, oktober 03, 2020

Met een Pinkslag. Vai vai Amanuel!

"Af en toe met een Pinkslag!"

Wat een wielerjaar toch! Vandaag start - in volle herfst waar het mei had moeten zijn - in Monreale de 103de editie van de Giro d’Italia. We zullen de Giro net als Giro- en Italiëvreter Woud Demasure van Vai vai Mauro met de nodige, zij het wat gefragmenteerde aandacht volgen! En af en toe met een pinkslag!

Om te beginnen rijden we vandaag met een rotvaart Palermo binnen! Come on Victor! Hopelijk komt niemand aldaar, en zeker hij niet, in botsing met de kathedraal!

Enfin, voor de rest van deze Giro - hopelijk is er géén Covid-sores op komst - richten we onze eigen ogen (met een pinkslag dus!) al een beetje (en zeer particulier) op mannen als Stefano Oldani, Harm Vanhoucke, Matteo Fabbro, Andrea Vendrame, Jay Hindley, Sam Oomen (!), Jacopo Mosca, Aurélien Paret-Peintre, Slavatore Puccio, en niet te vergeten onze donkere vriend Amanuel Ghebreigzabhier !!! Vai Vai Amanuel!

Meer info op o.a. Touretappe.



donderdag, oktober 01, 2020

Ik had een droom

Vandaag werd de biografie van en over Bjorg Lambrecht voorgesteld. "Ik had een droom" is een boek dat geen enkele wielerfan onberoerd zal laten. AVS maakte een sfeerverslag.



Zie ook dit bericht op de Cyclingsite.be-site.