maandag, juli 20, 2015

De duik naar Gap



In de vervaarlijke afdaling van de Col de Manse ('remember Joseba Beloki in 2003') rijdt Warren Barguil in de 16° Rit van de Tour de France 2015, met een ongecontroleerd maneuvre Geraint Thomas uit een bocht. Barguil, die samen met Thomas in de groep van gele tui Christopher Froome zat, ging zwaar in de fout maar ook de Tourdirectie die, in functie van Het Spektakel blijkbaar nooit genoeg krijgt van noodlottige afdalingen, gaat hier niet vrijuit! Geraint Thomas klimt, door toeschouwers geholpen, uit het ravijn en zet doodleuk zijn weg verder. Aan de aankomst in Gap heeft ie amper 40" achterstand op het groepje met Froome, Barguil en de andere tenoren...


zondag, juli 19, 2015

En ondertussen in Aosta

In de marge van de Tour finisht vandaag in Noord-Italië de 52nd Giro Ciclistico della Valle d'Aosta Mont Blanc (2.2U). Een zeer zware slotrit brengt het internationale beloftenpeloton van Pré-Saint-Didier naar de Colle del Gran San Bernardo. Op de vooravond van de laatste rit staat onze nieuwste ‘Rondehoop in bange dagenLaurens De Plus op de … tweede plaats. Benieuwd op ie de “power” heeft om stand te houden… De Ronde van Aosta is altijd al een fikse graadmeter geweest op de lange weg “naar een bestaan als klimmer en/of als ronderenner”… Op de imposante erelijst staan onder meer Gianni Motta (!), Gilberto Simoni, onze erg betreurde Luc Wallays, Ivan Gotti, Yaroslav Popovych, Alex Ardila, Thibaut Pinot, Fabio Aru en Davide Villella. Laurens De Plus die eerder dit jaar als negentienjarige (!) al als 2° eindigde in de Ronde de l'Isard (verleden jaar gewonnen door Louis Vervaeke met Tiesj Benoot op 3) en als 4° in de Course de la Paix U23 is - dat mag wel duidelijk zijn - aan een formidabel seizoen bezig. In het begin van het jaar – blijkbaar van alle markten thuis - won De Plus ook al de semi-klassieker Gent-Staden. Het is nog heel erg vroeg dag maar de man uit Ninove zorgt dezer dagen voor bemoedigende en hartverwarmende explosies in "het gebied van de Vlaamse Bergen"... Te volgen! En wel mét stip!



maandag, juli 13, 2015

Loorberg-gedicht op de Velovino-site

Sinds enkele dagen staat mijn wielergedicht Loorberg op de Velovino-site. Op verzoek van Zoveel- Fietsvarianten-man Miel Vanstreels schreef ik samen met een aantal andere dichters een gedicht dat in staat moet zijn om een link te leggen tussen wijn, fietsen en landschap. Met de mooie hellingen van het Mergelland als leidraad en het motto "It's not the mountain we conquer but ourselves" van Edmund Hillary in het achterhoofd. Mijn gedicht Loorberg lees je hier. Hieronder ook de link naar de andere gedichten en dichters.

TOUR DE VELOVINO POËZIE
 
Velovino op Buitengoed Slavante door Emma Crebolder
Nabij Hoeve Nekum en Nabij de Apostelhoeve door Frans Budé
Wijndomein De Planck door Bert Bevers
Loorberg door Paul Rigolle
Rott, Sint-Martinus door Patrick Cornillie
Fromberg door Miel Vanstreels

Mont Merlot door Frits Criens
In vino veritas door Willie Verhegghe

Naar Tour de Velovino


zaterdag, mei 09, 2015

De kogel is door de kerk

Eindelijk is het zover! Eerder was het al aangekondigd, weliswaar voor iets vroeger en bovendien op een andere locatie (Sint-Amandskerk), maar nu is het WieMu écht helemaal onderweg. Onderstaand bericht - liegen hoort niet bij een kerk, en zeker niet bij een voormalige Paterskerk - maakt de verhuis helemaal waar:

"Het Wielermuseum verhuist tijdens de renovatie- en verbouwingswerken naar de Paterskerk!
Vanaf september biedt deze charmante kerk in de Delaerestraat onderdak aan de tijdelijke tentoonstelling 'Koers is religie'. De expo belicht vanuit verschillende invalshoeken de intrigerende relatie tussen geloof en wielersport. Ook een deel van de rijke collectie van het museum verhuist tijdens de werken naar de Paterskerk.


Bekijk een kleine 'sneak peek' van de unieke locatie op de (ver)bouwblog Onderweg."

Moraal van het verhaal: "In het WieMu verlies je nooit je geloof!"

Extern:
Wielermuseum onderweg
WieMu-thuissite
WieMu verhuist naar Paterskerk


zaterdag, mei 02, 2015

Nieuwe wielerblog: Wielerverhaal

Zowat dagelijks krijgt het grote wereldwijde internet er wel hier of daar één of andere wielersite bij. Een nieuwe wielerblog om al een tijdje in het oog te houden is die van freelance sportswriter Yves Brokken : Wielerverhaal. Bereikbaar via dit adres: https://wielerverhaal.wordpress.com

Het plan van Yves Brokken is om elke week op de Wielerverhaal-pagina's een nieuwe bijdrage te posten. Zoals hij het zelf schrijft: "Recht uit het hart van het peloton". Wie overigens zelf een mooi verhaal voor de blog heeft kan altijd contact met hem opnemen via wielerverhaal@ybrosportswriting.com.

Dezer dagen maak je op Wielerverhaal kennis met de 5 grootste Belgische wielertalenten volgens André Meganck. Echte verrassingen zitten daar, wat had je gedacht, niet echt bij maar het zijn wel zij die in de toekomst op de eerste rij, en mét of zonder "blingbling" het voortouw zullen moeten nemen tegen de Caleb Ewans, de Alaphilippe's, de Valgren Andersen's en de Kung's van deze (jonge nieuwe) wereld! Een 'Wielerverhaal' om te blijven volgen.

Extern:
https://wielerverhaal.wordpress.com/


zondag, april 26, 2015

La Doyenne voor Pen & Pedaal

Voor mijn laatste Pen&Pedaal-opdracht van het klassieke voorjaar, de Ardennen in voor La Doyenne

La Doyenne - Editie 2015


In Luik gestart kan enkel kalmte
ons tot aan het keerpunt redden.
Bastogne here we come in vele,
vele talen. En dan mag het beginnen!
De souffleurs scherpen al hun kelen.


Dorpen liggen in zichzelf verloren.
Amper één keer per jaar worden ze
teruggevonden. In snel tempo dagen
nu de heuvels op en bijten in de kuiten,
zeuren en zagen, trekken aan
de wielen, morren, muiten.


Op La Redoute zal men smeken
om een duwtje in de rug. Pousse! Pousse!
Wie mee kan, kan mee, wie niet
meer bijkomt is reddeloos verloren.

Rest ons La Roche aux Faucons. Rest
ons Saint-Nicolas, de klim naar Ans.

Het rumoer zwelt aan. Wat in de lucht
hangt, heet valk en buizerd, en laat
zich niets aan een karavaan gelegen.

Liège – Bastogne - Liège, La Doyenne,
zou ze zelf wel weten dat ze
van elk voorjaar de allermooiste is!
 


© Paul Rigolle



Na afloop van de editie 2015 gepubliceerd op de Pen & Pedaal-website.


 

woensdag, april 22, 2015

Een ding dat vleugels krijgt


(notitie bij de Waalse Pijl - woensdag 22/4/2015)

De ochtend van zo’n dag gaat snel voorbij.
Een bord vol pasta. Mineralen, granen, fruit
en tonus op de spieren die je voor uren later spaart.

De aanloop belooft niet veel. Maar het hoofd
loopt langzaam vol met de dingen langs de weg.
De verbeelding slaat als een motor aan voor wie weet

wat er nog te wachten staat. Vergeet de maand,
vergeet het jaar. Vergeet de fabel van de wezel,
de hinde en de adelaar in het grote Waalse Wielerbos.

Wie naar boven klimt zoekt vaak in zichzelf
naar iets wat niet meer te vinden is.
Of je uit harken gaat; of je parkeert of niet

de uitkomst is een muur met een streep erop.
Volle bak, alles open. Kraakt het niet, dan buigt
het wel. Langzaam ga je dood ook al leef je nog.

Wielewaal, fabeldier Gilbert smakt neer.
Rugnummer 51 brengt hem net als in San Remo
geen zier geluk. Roux komt bij, Poels kruipt

uit de gracht en Tsatevich taxeert de pijn.
Vanendert wacht op niets. En dan komt na
de Ereffe en de Cherave finaal de laatste klim.

Alaphilippe stormt vooruit. Albesini springt hem bij
maar Valverde metamorfoseert in een ding
dat vleugels krijgt en glinstert in de zon.


© Paul Rigolle


Zie ook: "Pen & Pedaal"


zondag, maart 29, 2015

Go Lotta, go!

Wie echt van wielrennen houdt kan steeds minder voorbij aan het dameswielrennen. De competitie wordt alsmaar attractiever en het wordt nu stilaan uitkijken naar het langverwachte moment dat ook de televisie eindelijk ‘s overstag wil gaan, en - ik zeg maar iets - ook de finale van de grote damesklassiekers op antenne gaat brengen.
Voorafgaand aan de rechtstreekse uitzendingen en gebruik makend van dezelfde infrastructuur als die van de mannenwedstrijden moet dat toch maar een hele kleine moeite zijn? Gelukkig zijn er, vooraleer het zover is, de onmetelijke bronnen van het internet die het volgen van het dameswielrennen eens zo makkelijk maken. Een hele mooie en vooral informatieve wielersite als die van Vera Koedooder, die sinds jaar en dag verslag uitbrengt van het wel en wee van de wielercarriëre van de Nederlandse toprenster is daar maar één van de vele uitstekende en levende voorbeelden van. Maar ook een (online-)krant als het Nieuwsblad blijft dezer dagen niet achter. “Vrouw en koers” heet de rubriek daar die het dameswielrennen op de voet probeert te volgen. Enfin, dit alles maar om te zeggen dat vandaag, voorafgaand aan de heren, ook de dames hun editie van Gent-Wevelgem rijden… In het Nieuwsblad blikt een mooi dames-wielerparlement vooruit op de wedstrijd. Kirsten Wild, Amy Pieters die deze week in Waregem won en ook onze Jolien D’hoore worden geciteerd als de grootste kanshebbers.

Mijn eigen favoriete van de dag? Omdat haar ploeggenote Vera Koedooder nog niet helemaal hersteld is van een knieblessure en haar naam in het Fins zo mooi klinkt: Lotta Lepistö. Nah!

Extern:
Gent-Wevelgem – Elite women
Vrouw en koers – Nieuwsblad
Vooruitblik Gent-Wevelgem
Vera Koedooder – Thuissite


Update:
De wedstrijd, net als die van de mannen in regen, wind en ontij verreden, werd uiteindelijk gewonnen door het grote Nederlandse talent Floortje Mackaij. Jolien D'Hoore werd vierde, Amy Pieters vijfde, Kirsten Wild elfde, en Lotta Lepistö zestiende... Vera Koedooder finishte als 42°. De volledige uitslag vind je hier.

De race inspireerde wielerdichter Willie Verhegghe tot het Pen&Pedaal-gedicht 'Chemin des dames'.


woensdag, maart 25, 2015

Tiesj!




Tiesj!


(voor Tiesj Benoot)


Wat goed is komt snel, zegt men,
maar de tijd, Tiesj, staat nog jaren
aan jouw kant. Nu al kijk je niet op

of om. Je trekt een streep doorheen
een streek, gevend wat nog in jou is.
Over Holstraat en heuvelrug tekent

het masker van de regen een grijns
op jouw gezicht. Niets of niemand
neemt het van je over. Komaan Tiesj!

Vandaag al dragen volwassen mannen
petjes waar jouw naam op staat, maar
reken maar dat ze eerder vroeg dan laat

jouw naam scanderen als je straks
van elke grote koers de finale rijdt.


© Paul Rigolle