dinsdag, mei 17, 2005

Flandrien

Graag hier ook nog even vermelden dat wie de schitterende ' Flandrien-tentoonstelling' met foto's uit het gelijknamige fotoboekje van Stephan Vanfleteren niet wil missen stilaan een tandje mag gaan bijsteken. Want nog slechts tot en met zondag 29/5/2005!!! Weliswaar niet allemaal tegelijk maar toch allen daarheen!

Nog tot en met 29/5/2005 de "Flandrien-tentoonstelling" in de Romaanse kerk van Ettelgem.
© foto: Stephan Vanfleteren

zaterdag, mei 07, 2005

Voor dat rose

"Ik ben een zeer gewone jongen uit streek van Varese", zegt Ivan Basso als ie zich voorstelt... En zo komt het dat ik vanmorgen al heel vroeg het vreemde voorgevoel heb dat er bij de afrekening op 29 mei e.k. op het hoogste trapje van het Giro-podium wel 'ns een zeer gewone jongen zou kunnen staan. Al moet de minzame Basso daarvoor natuurlijk eerst wel nog voorbij aan die zeer ongewone jongen, de 'Kleine Prins' uit Cerro Veronese, die voluit ook nog Damiano Cunego heet. De giro 2005 heeft alles om aan het mooie spanningsgehalte van het voorjaar een verlengstuk te breien. Boeiende roze debatten tussen jonge jongens zullen dat worden! Gewoon tegen ongewoon. Jong geweld versus jong geweld. Al hopen we zeer dat we ouwere gloriën als Gilberto Simoni, Stefano Garzelli, Joseba Beloki, Paolo Savoldelli en andere Aito Gonzalez Jimenez-sen al veel te vroeg hebben afgeschreven. En hoe lang gaan in het Italiaanse hooggebergte dan weer lichtgewichten als Vladimir Karpets, Danilo Di Luca, Haimar Zubeldia, Mirko Celestino, Tadej Valjavec en Denis Menchov mee? Veel langer dan we vermoeden, zo hopen we. Van Belgische kant verwachten we, behalve van onze sprinters Steels en McEwen, toch nog het meest van vrijbuiters als Nick Nuyens, Bjorn Leukemans, Christophe Brandt en Wim Van Huffel. Deze laatste is zich overigens al het hele voorjaar eerder onopvallend maar wel zeer nadrukkelijk op het voorplan aan het hijsen. In de tijdritten tenslotte kijken we met meer dan gewone belangstelling uit naar wat onze Australische-Nederlandse gabber Russell Van Hout (rijdend in de ploeg van Selle Italia Colombia) dit jaar voor ons in petto heeft, maar net nog iets benieuwder zijn we naar wat het nummer 181 van de startlijst - wie heeft hem eerder met een komeet vergeleken? - nu al vermag. Want, laten wij ons niet vergissen, die andere jonge jongen uit het internationale peloton, die enige echte Thomas Dekker, is er zelfs nu al, zo vroeg, al helemaal voor geschapen. Voor dat rose!


zaterdag, april 30, 2005

Goed gesproken (2)

"Ik koers als een amateur. Ik koers op emoties, wil strijd zien. Zoals in Luik: volle bak vanaf de Wanne. De Amstel was wat dat betreft een wansmakelijke vertoning. Na de Keutenberg reed ik nog met een groepje vooruit maar niemand wilde rijden! Ik moest iedereen constant aanporren. Op 5 km van het einde reden we 25 km per uur. En dat in één van de mooiste koersen van het jaar! Er wordt tegenwoordig gewoon laf gekoerst en dat is allemaal de schuld van die vervloekte oortjes. Ook Marc Lotz, in de week mijn vaste trainingsgezel, bleef passief. (schuddebollend) Onbegrijpelijk. Ik verklaarde hem hartstikke gek . Maandag bij het losrijden vond hij zichzelf nog heel slim, dinsdag was het al minder en woensdag gaf hij zijn fout toe. Maar, zoals ze in Drente zeggen, achteraf kijk je een koe in zijn hol. (zucht) ''

Karsten Kroon. Opgetekend in Het Nieuwsblad-Sportwereld door Frederik Backelandt - Za 30/04/2005

(Zo 1/5/2005: de Rund um den Henninger Turm in Frankfurt. En mijn favoriet? Let maar 'ns op: Vermits het nog iet of te vroeg is voor Jukka Vastraranta tip ik doodleuk op Karsten Kroon die zichzelf op volgt...)
Zie ook: "'Amokmaker' Karsten Kroon gaat voor tweede zege op rij in Frankfurt"

Wie is (1)

Wie is Jan Pockrandt? Zijn naam brengt een mens terug, meer dan een stap terug... De naam? Die doet denken aan de tijd dat een man als Willy Bocklant zaliger nog reed en warempel, schitterend, in 1964 La Doyenne op zijn naam wist te schrijven. Dat de anderen daar toen konden naar fluiten. Toen! En daar! Zou die Pockrandt met wat goeie wil daar een soort 'familie' van kunnen zijn?

(Jan Pockrandt staat ingeschreven onder nummer 145 voor de 44° editie van Rund Um den Henninger Turm, morgen in en rond Frankfurt... Ploeg RSH...).

woensdag, april 27, 2005

Ooit

Slechts nieuws voor het leeuwendeel van onze wielerminnende hofdames en jongens-lovers. The one and only Adonis van het internationale wielrennen, Il Magnifico, de Leeuwenkoning, kapt er mee. Na 17 seizoenen als beroepsmodel op de fiets houdt de enige echte 'SuperMario' het voor bekeken. De podia zullen nooit meer zijn wat ze op de hoogdagen van Mario Cipollini zijn geweest. En de camera, die jankt ontroostbaar om het verlies van alweer één van zijn allergrootste liefdes ooit.

Schoon volk

Nu we onze voorjaarsklassiekers alweer bijna zo goed als volledig uit het hoofd kennen, begint het, ook voor wie alsnog één van de tentoonstellingen van Marc Steculorum wil zien, te dringen! Net als bij het echte Wielervolk! Haasten maar! En ook voor de tentoonstelling Kunst & Sport zal men zich moeten reppen. Nog tot 1/5 e.k. in het Centrum van de Ronde van Vlaanderen!

zondag, april 24, 2005

Pasolini & Caruso

Het ziet er naar uit dat er bij ons alweer een nieuwe sterke juniorenlichting zit aan te komen. Nadat één van mijn eigen buurmannen Jan Ghyselinck de eerste rit van de Giro Ciclistico della Toscana had gewonnen haalde Frederik Nolf gisteren vakkundig het groene Toscaanse laken naar zich toe. Voortreffelijk is dat! Maar ook in de Italiaanse ploegen zitten beeld én muziek verenigd. Gisteren was ene Simone Pasolini (rugnummer 111, van de ploeg Emilia Romagna) 15°. En dat was dan net voor ene Damiano ... Caruso (rugnummer 158 en van Berti Mobili Benass). Dat ik dat nog mag meemaken. Caruso en Pasolini samen op de fiets in één en hetzelfde peloton zien zitten!

zaterdag, april 16, 2005

Goed gesproken


"Het gegeven dat jonge renners met talent onmiddellijk doorbreken is een hint dat er zuiver wordt gereden. Midden jaren '90 werden veel talenten kapotgereden..."

(Johan Vansummeren, dokterszoon én 1 van de grootste Belgische wielertalenten voor de nabije toekomst. Aan de vooravond van de Amstel Gold Race 2005 opgetekend door Hugo Coorevits in Het Nieuwsblad, Za 16/4/2005.)(Al mag die site van jou, Johan, wel 'ns een keer worden bijgewerkt!)

Als dat niet goed gesproken is! Een mens zou opgewekt en wel, heel binnenkort weer 'ns zijn hand in het vuur gaan steken!

PS: Volgens ons wordt de A.G.R. morgen ("dag 1 na Boonen") niettemin gewonnen door niemand minder dan Alejandro Valverde Belmonte die er net - je gelooft je ogen niet - nog in slaagt om de jonge Thomas Dekker (Nummer 178!) van zijn eerste fantastische overwinning te houden...

zondag, april 10, 2005

De hel van het Noorden

De hel van het Noorden


Van tuin en tijd genoeg voltrekt het wonder zich.
Het landschap scheurt. Een dag knapt uit de kom.
Het land wordt opgepoetst, herschikt, herstreken:
Vlaggen, stemmen. Free-Jazz. Heksenkring en -ketel
smakt elk juk in het volle huis der velden neer.
Het landschap scheurt. Een dag knapt uit de kom.

Niet van de lucht: een vreemde zon die vloeibaar
in de v-vorm van de vogels openvlucht.
Zodat ineens de hel losbreekt, geplaveid als alleen
in verloren gelegde albums een laatste hel kan zijn.
Gezichten wolken op, een karavaan ontstaat uit stof.

Heroïsch! Driemaal heroïsch - engel van modder
en vlees - stottert reeds de eerste renner door de vlakte.
Hakt zich hakkelend een baan doorheen hagen,
gaat door schroot. Metaalbewerker tegen de elementen in,
lijdend aan zichzelf en niets dan zichzelf.

In echo’s. Honderdvoudig gaat met hem de vloek gepaard.
Graag ziet men zichzelf in hem weerspiegeld staan:
Hoe hij de zelfkant zoekt van elke weg, zich doorheen
de werkelijkheid werkt als door een hel en de kroon
van de verbeelding onder de werken van de hemel zet.

Leven wordt een hechter avontuur. Met een vuist
die elk ogenblik als een beslijkte hamer
warme wakken in een droom van lucht kan slaan.




© Paul Rigolle - uit 'De Hel van het Noorden', dichtbundel, Vers, 1982


(P.R. - Zo 10/04/2005)

zaterdag, april 09, 2005

Mendelejev

"Die Boonen, wordt dat ooit wel wat?" vroeg mijn nederlandse confrater Chrétien Breukers mij nog op 10 maart... De vraag klonk toen nog logisch, Milaan-San Remo moest nog gereden worden. Maar een kleine maand later, weten we met zijn allen wel beter. Tom Boonen staat nu al waar wij hem pas binnen twee jaar hadden verwacht. Wat goed is komt dit keer wel heel erg snel! En Boonen is niet alleen. Ook dat weten we al een tijdje. Hij topt bij ons een tabel van mendelejev waarvan we nog lang niet alle elementen hebben gezien. Maar niet alleen in deze contreien is een totaal nieuwe wind aan het opsteken. Ook bij onze Nederlandse vrienden komt het talent nu met een fameuze rotvaart op ons afgestevend. Eerder al viel mijn mond zowat open toen ik die Thomas Dekker zijn ding zag doen. In het Lentecriterium, naam en plaats alleen al zeggen genoeg. Die dekselse dekker blijkt in tegenstelling tot zijn naamgenoot, Engels dramaturg uit de 16° eeuw, ("wat is in een toeval?"), anno vandaag meer dan springlevend te zijn... En wat ik donderdag laatst alweer zag was zowat van dezelfde orde. In de Grand prix de Wasmuel (toch niet de allerzachtste voorjaarswedstrijd) zette ook die andere jonge jongen, Kai Reus, iets recht wat ik nog maar weinig twintigjarigen heb zien doen. Zomaar Bert Dewaele, een doorgewinterde en zwaar onderschatte prof die de voorbije weken bovendien al erg goed bezig was, opzij zetten, het is om lichtjes perplex van te staan. Jong én vooral genereus die Reus! Ik wil niet al te hard van stapel lopen maar volgens mij staan die Thomas Dekker en die Kai Reus ooit nog 'ns - tot slot van de Tourdebatten - op een mooie dag in juli op een podium in Parijs in één of ander helkleurig truitje met de bloemen te zwaaien. En of daar - ondanks onze nouvelle vague - ooit een Belg kan tussen staan is nu nog zeer de vraag.