"The truth will set you free". Een bijbelcitaat. Woorden gelardeerd en ingegeven door een batterij scherpgestelde advocaten. Om later des te beter met scherp te kunnen uithalen... Waarom ik tot bekentenissen overga is mij geen raadsel maar een uitgekiende strategie. Hoe koel berekenend en meedogenloos een man als Lance Armstrong is & blijft, hebben de voorbije dagen bewezen. Alles is en was big & livestrong bij die man, zijn leugens en nu ook zijn leven… Maar… bij al dat emotainment-geweld van de Grote Lance Armstrong-show van de voorbije dagen zou een mens nog vergeten waar het ‘m echt om gaat.
Natuurlijk keren wij (wieler- en fietsliefhebbers tot in onze nieren) de koers de rug niet toe, wat zouden we. Want de basis van alles is en blijft het fietsen zelf, de pure act van het fietsen. De fiets als voorwerp waar we met een licht erotiserend gebaar overheen gaan met een hand die weifelt en dan toch maar durft & streelt… Dat is wat geen Armstrong van ons af kan nemen. Mijn fiets, mijn mooiste vehikel dat mij helemaal en altijd in open lucht brengt waar ik dat – aangedreven door niks dan benen en pedalen – maar wil hebben…
En zo kan het dat je bij iemand als Christiaan Weijts een passage als deze enkel maar kunt koesteren & bewaren:
Fietsen is het openstellen van je hand, weg van dat papier en dat dwingende scherm; eigenlijk geef je jezelf een soort vrije tijd. Even niks doen. En dan komt het vanzelf, net zoals het eureka van Archimedes in het bad. Eigenlijk is mijn fiets mijn ligbad.
Vindplaats: Christiaan Weijts bij Gaea Schoeters in Beroepsgeheim – De Standaard – vrijdag 18 januari 2013
Status (voor een Rigolliaanse zaterdag als vandaag):
Armstrong? Wie (of wtf) is die Armstrong ook al weer? Geef mij maar het ligbad van Christiaan Weijts en het Eureka van Archimedes!
zaterdag, januari 19, 2013
zondag, november 25, 2012
Licht in het Kuipke
Hoe loopt het af vandaag? Wordt het de man met de gelegenheidssnor, de man die Kenny heet? Of Iljo aan de zijde van hij die nauwelijks spreekt? En Bartko... Wat met Hester… Wat met Lasse Norman Hansen? De nieuwste Deen! Er valt niet meer aan te ontkomen. Ontknoping straks - streaker of geen streaker - in het late namiddaglicht van het Kuipke!
Extern: Z6sdaagse Gent. (De Z6sdaagse met het allermooiste logo!)
Extern: Z6sdaagse Gent. (De Z6sdaagse met het allermooiste logo!)
zondag, oktober 28, 2012
Manifest
Het Lance-exces voorbij… Laten we hopen dat we nu wel het ergste hebben gehad. Daarom lijkt zo’n manifest wel een mooie manier om waar nodig aan definitieve rouwverwerking te gaan doen.
Lees daarom de open brief in het Nieuwsblad van vandaag… Manifest voor een geloofwaardige wielersport.
En ondertussen in Aywaille, spreekt ook de wereldampioen zoals een wereldkampioen spreken moet. Philippe Gilbert:
‘Wat Contador denkt over Armstrong is zijn zaak. Hij heeft zijn mening en ik de mijne', aldus Gilbert. ‘Ik heb het Usada-rapport niet gelezen, want ik wil niet gedegouteerd zijn door alles wat ze toen deden. Ik denk dat iedereen voor zulke daden vroeg of laat moet boeten. Ik hoop dat gerechtigheid op alle niveaus zal geschieden: voor managers, ex-renners én instanties, als zou blijken dat die medeplichtig zijn. Maar ik zeg al langer dat dit een nieuwe generatie is. Ik heb niets te maken met die mensen van toen. In sommige ploegen was dopinggebruik georganiseerd en algemeen gangbaar. Maar we spreken over zaken van tien, vijftien jaar geleden. Ik reed bij La Française des Jeux, een ploeg die in de strijd tegen doping misschien voorlag op de rest. Met die visie ben ik opgevoed. Marc Madiot werd bekritiseerd door sommige collega-managers, maar als er toen meer Marc Madiots waren geweest, hadden we nu misschien niet zoveel problemen gehad.' Voor Philippe Gilbert was de invoering van het biologisch paspoort in 2008 een belangrijke stap. Met dat paspoort kunnen verdachte bloedwaarden worden gedetecteerd. ‘Sindsdien is het moeilijk om te ontsnappen. Ik denk zelfs dat het onmogelijk is en daarom mogen we geloven in de overwinningen en prestaties van de renners van vandaag', zegt Gilbert.
Extern:
Het Lance-exes
Mijn wereldtitel zullen ze nooit afpakken.
Manifest voor een geloofwaardige wielersport
En ondertussen in Aywaille, spreekt ook de wereldampioen zoals een wereldkampioen spreken moet. Philippe Gilbert:
‘Wat Contador denkt over Armstrong is zijn zaak. Hij heeft zijn mening en ik de mijne', aldus Gilbert. ‘Ik heb het Usada-rapport niet gelezen, want ik wil niet gedegouteerd zijn door alles wat ze toen deden. Ik denk dat iedereen voor zulke daden vroeg of laat moet boeten. Ik hoop dat gerechtigheid op alle niveaus zal geschieden: voor managers, ex-renners én instanties, als zou blijken dat die medeplichtig zijn. Maar ik zeg al langer dat dit een nieuwe generatie is. Ik heb niets te maken met die mensen van toen. In sommige ploegen was dopinggebruik georganiseerd en algemeen gangbaar. Maar we spreken over zaken van tien, vijftien jaar geleden. Ik reed bij La Française des Jeux, een ploeg die in de strijd tegen doping misschien voorlag op de rest. Met die visie ben ik opgevoed. Marc Madiot werd bekritiseerd door sommige collega-managers, maar als er toen meer Marc Madiots waren geweest, hadden we nu misschien niet zoveel problemen gehad.' Voor Philippe Gilbert was de invoering van het biologisch paspoort in 2008 een belangrijke stap. Met dat paspoort kunnen verdachte bloedwaarden worden gedetecteerd. ‘Sindsdien is het moeilijk om te ontsnappen. Ik denk zelfs dat het onmogelijk is en daarom mogen we geloven in de overwinningen en prestaties van de renners van vandaag', zegt Gilbert.
Extern:
Het Lance-exes
Mijn wereldtitel zullen ze nooit afpakken.
Manifest voor een geloofwaardige wielersport
zondag, oktober 14, 2012
Na de hele Armstrong-saga & het vrijgeven van het Usada-rapport is het erg bemoedigend om op verkiezingszondag een mailtje in bus te krijgen van een jong wielrenner die de moeite neemt om voor zijn standpunt uit te komen! Moois van Tim!
Beste,
Naar aanleiding van de hele heisa rond de zaak Armstrong heb ik als jonge beroepsrenner mijn eigen visie over doping geschreven.
Ik dacht dat dit u misschien wel kon interesseren.
Op onderstaand adres kan je dit vinden.
http://www.timdeclercq.be/
Met vriendelijke groeten Tim Declercq
Topsport Vlaanderen - Mercator
www.timdeclercq.be
En voor wie het wil plaats ik het hele betoog hieronder nog 's in zijn geheel:
Betoog tegen doping
Ook ik heb alle betichtingen tegen Lance Armstrong en zijn entourage gelezen. Hoewel weinigen nog opschrokken van het nieuws ben ik toch gechoqueerd door de omvang van het bedrog. De stelling dat hij zonder doping toch de beste zou geweest zijn, klopt wellicht niet. Hiermee wil ik geen afbreuk doen aan zijn strijd tegen kanker en zijn toewijding voor de wielersport. Maar gezien de ernst van het misdrijf, zowel het gebruik van doping zelf, maar meer nog het aanzetten van anderen tot doping en de intimidatie van hen die hierin niet wilden volgen, vind ik niet dat hij nog één van zijn tourzeges verdient. Dat dit alles onthuld wordt is voor mij als jong beroepsrenner bij Topsport Vlaanderen Mercator een goede zaak. Vals spelen kan onder geen enkele omstandigheid en moet altijd bestraft worden. Echter, waar je vroeger steeds te maken kreeg met gevallen van vals-negatieve dopingtest, moeten we er, door het hypernauwkeurig worden van de dopingtests wel over waken dat we tegenwoordig niet met vals-positieve gevallen af te rekenen krijgen. Daarom verdienen sommige verdachten voor mij nog het voordeel van de twijfel. Toch stoot er mij één ding tegen de borst. De reacties van mensen buiten de koerswereld die menen dat elke beroepsrenner doping neemt. Ik spreek natuurlijk enkel voor mezelf, maar kan in eer en geweten vertellen dat hun stelling fout is. Van jongs af aan kreeg ik van thuis uit een 100% anti-dopinghouding mee. Hoewel ik dit de mooiste sport ter wereld vind, zou ik liever stoppen dan ooit te moeten deelnemen aan dergelijke praktijken. Ik weet voor mezelf dat het mogelijk is om beroepsrenner te worden op een volkomen cleane manier. Vorig jaar werd ik als belofte Belgisch Kampioen te Geel en dit jaar slaagde ik er als prof in om de lastige Internationale Wielertrofee te Oetingen te winnen. Natuurlijk besef ik dat dit geen Omloop het Nieuwsblad of Ronde van Vlaanderen is, maar het overtuigt me wel dat het in het hedendaagse wielrennen mogelijk is grote (eendags)wedstrijden te winnen zonder doping. Bovendien heb ik het gevoel dat de mentaliteit volkomen veranderd is. Verboden stimulerende middelen kreeg ik nog nooit aangeboden en mijn ploeg Topsport Vlaanderen Mercator neemt ook een volstrekt anti dopingstandpunt in. Ook heb ik nog nergens iets verdachts kunnen opmerken. Wat ik met deze open brief wil bereiken is opnieuw het geloof in het wielrennen bij de talloze koersliefhebbers aanwakkeren. Ik besef best dat ik misschien niet het allergrootste talent ben dat België momenteel rijk is, maar ik wil de mensen wel de garantie geven dat alles wat ik ooit in het wielrennen bereik op een volkomen cleane manier zal gebeuren.
Tim Declercq
Beste,
Naar aanleiding van de hele heisa rond de zaak Armstrong heb ik als jonge beroepsrenner mijn eigen visie over doping geschreven.
Ik dacht dat dit u misschien wel kon interesseren.
Op onderstaand adres kan je dit vinden.
http://www.timdeclercq.be/
Met vriendelijke groeten Tim Declercq
Topsport Vlaanderen - Mercator
www.timdeclercq.be
En voor wie het wil plaats ik het hele betoog hieronder nog 's in zijn geheel:
Betoog tegen doping
Ook ik heb alle betichtingen tegen Lance Armstrong en zijn entourage gelezen. Hoewel weinigen nog opschrokken van het nieuws ben ik toch gechoqueerd door de omvang van het bedrog. De stelling dat hij zonder doping toch de beste zou geweest zijn, klopt wellicht niet. Hiermee wil ik geen afbreuk doen aan zijn strijd tegen kanker en zijn toewijding voor de wielersport. Maar gezien de ernst van het misdrijf, zowel het gebruik van doping zelf, maar meer nog het aanzetten van anderen tot doping en de intimidatie van hen die hierin niet wilden volgen, vind ik niet dat hij nog één van zijn tourzeges verdient. Dat dit alles onthuld wordt is voor mij als jong beroepsrenner bij Topsport Vlaanderen Mercator een goede zaak. Vals spelen kan onder geen enkele omstandigheid en moet altijd bestraft worden. Echter, waar je vroeger steeds te maken kreeg met gevallen van vals-negatieve dopingtest, moeten we er, door het hypernauwkeurig worden van de dopingtests wel over waken dat we tegenwoordig niet met vals-positieve gevallen af te rekenen krijgen. Daarom verdienen sommige verdachten voor mij nog het voordeel van de twijfel. Toch stoot er mij één ding tegen de borst. De reacties van mensen buiten de koerswereld die menen dat elke beroepsrenner doping neemt. Ik spreek natuurlijk enkel voor mezelf, maar kan in eer en geweten vertellen dat hun stelling fout is. Van jongs af aan kreeg ik van thuis uit een 100% anti-dopinghouding mee. Hoewel ik dit de mooiste sport ter wereld vind, zou ik liever stoppen dan ooit te moeten deelnemen aan dergelijke praktijken. Ik weet voor mezelf dat het mogelijk is om beroepsrenner te worden op een volkomen cleane manier. Vorig jaar werd ik als belofte Belgisch Kampioen te Geel en dit jaar slaagde ik er als prof in om de lastige Internationale Wielertrofee te Oetingen te winnen. Natuurlijk besef ik dat dit geen Omloop het Nieuwsblad of Ronde van Vlaanderen is, maar het overtuigt me wel dat het in het hedendaagse wielrennen mogelijk is grote (eendags)wedstrijden te winnen zonder doping. Bovendien heb ik het gevoel dat de mentaliteit volkomen veranderd is. Verboden stimulerende middelen kreeg ik nog nooit aangeboden en mijn ploeg Topsport Vlaanderen Mercator neemt ook een volstrekt anti dopingstandpunt in. Ook heb ik nog nergens iets verdachts kunnen opmerken. Wat ik met deze open brief wil bereiken is opnieuw het geloof in het wielrennen bij de talloze koersliefhebbers aanwakkeren. Ik besef best dat ik misschien niet het allergrootste talent ben dat België momenteel rijk is, maar ik wil de mensen wel de garantie geven dat alles wat ik ooit in het wielrennen bereik op een volkomen cleane manier zal gebeuren.
Tim Declercq
zondag, september 30, 2012
Souvenir of Lombardia
De ene editie van de Ronde van Lombardije is duidelijk de andere niet. Vooraf zei kersvers wereldkampioen Philippe Gilbert dat hij zijn trui - in zijn eerste wedstrijd na Valkenburg - alle eer aan wou doen en dat hij niks had met "de vloek van de wereldkampioen". Achteraf twitterde Gilbert zijn "souvenir of Lombardia" even rond... Of nog maar 's hoe het kan verkeren! Volgend jaar beter!
Meer "mooie" beeldjes over de val van Gilbert in Lombardije vallen te bekijken in dit Sportwereld-album.
Meer "mooie" beeldjes over de val van Gilbert in Lombardije vallen te bekijken in dit Sportwereld-album.
dinsdag, september 25, 2012
De zoete wraak van Rodrigo
Het stond in de wielersterren geschreven dat het er ooit ’s van zou komen: Philippe Gilbert wereldkampioen! De "wraak" van Rodrigo Beenkens moet bijzonder zoet zijn... “Il a rendez-vous avec son destin”... En het blijft mooi (voor wie er als een eeuwige jongen kan inkomen) om de losbarstende koerslyriek van de beide zijden van de taalgrens zomaar onder elkaar te zien... Valkenburg 2012 versus Madrid 2005!
Philippe Gilbert versus Tom Boonen. "Tommeke, Tommeke wat doe je nu” versus
"Phil, Phil, Phil, qu’estceque tu nous fais là..."
Valkenburg 2012
Madrid 2005
Valkenburg 2012
Madrid 2005
dinsdag, juli 03, 2012
Er alles van te mogen horen!
Heel goed dat iets of iemand de radio uitgevonden heeft. Want niets immers in de zomer – kwakkel of niet – is mooier dan de finale van een Tourrit "niet" te mogen zien! Maar er wel alles van te mogen horen. Een oor te zijn dat luistert! Mijn mannen voor de rit van vandaag – zittend op Gilbert-hill – zijn dan ook voor één keer geen coureurs maar Carl Berteele, Frank Hoste en Christophe Vandegoor. En doe er de presentatoren Tom Vandenbulcke en Gert Geens ook nog maar bij. Stemmen voor in de middag, een hele Tourzomer lang! Dit is, dat ben ik heel zeker, de reden waarom iemand op een dag de radio heeft uitgevonden!
Elke dag opnieuw, live in de ether: Sporza Tour! That’s why God made the radio!
donderdag, juni 28, 2012
Gijs!
Dat we van onze Gijs nog veel en vaak zullen horen, dat konden we allang vermoeden... Gijs is helemaal geen "Bolle Gijs"... Maar evenmin blijkt ie nu een "gewone smurf" te zijn! Och, Gijs is gewoon Gijs, en daar zullen we nog vaak van mogen genieten! En... o ja, laat ook voor hem Londen nu maar komen!
Vindplaats: "Gijs Van Hoecke is geen gewone smurf".
Vindplaats: "Gijs Van Hoecke is geen gewone smurf".
zondag, juni 24, 2012
Wielerjaarboek, de blogversie!
Heb ik hier al ’s het betere blogwerk gesignaleerd van Bernard Callens? Neen? Nu dus wel! Blankenberge-naar (Blankenberge! Blankenberge! Parel aan de kust!) Callens is met zijn
jaarlijkse Wielerjaarboek al sedert enkele decennia één van de Wielerarchivarissen par exellence! Dat hij sinds enkele maanden (opnieuw) verwoed aan het bloggen geslagen is, mag hier niet onvermeld blijven! Te nemen of te laten, dat is onze Bernard helemaal ten voeten uit! In zijn jaarboeken heeft Callens in het verleden nooit een blaadje voor de mond genomen. Dat was voor veel bonzen af en toe wel ’s slikken. Maar de oprechte ‘bezorgdheid’ die vaak aan de polemische stukjes van Callens ten grondslag ligt is bij hem uit het hart gegrepen. Dezelfde stichtende attitude vormt nu ook de basis (en zorgt ook vaak voor de nodige adrenaline) voor de (mooie) teksten die Callens met een bewonderenswaardige regelmaat op het adres wielerjaarboek.blogspot.com weet te publiceren. Op vandaag – de dag dat het Kampioenschap van België verreden wordt! – refereer ik ter illustratie graag naar het stukje waarin Callens donderdag laatst op een mooie manier hulde bracht aan Jef Planckaert, 50 jaar geleden al "de ideale kampioen van België". Hopelijk krijgen we er vandaag in Geel ook zo eentje. En o ja, maak van dat blogadres wielerjaarboek.blogspot.com meteen maar één van jouw favorieten zou ik zeggen!
Extern:
Bernard Callens en de Wielerjaarboeken op wielersportboeken.nl
http://wielerjaarboek.blogspot.com
het Kampioenschap van België op Wikipedia
Extern:
Bernard Callens en de Wielerjaarboeken op wielersportboeken.nl
http://wielerjaarboek.blogspot.com
het Kampioenschap van België op Wikipedia
zaterdag, juni 16, 2012
Een Fraai boek!
"Een bijzonder boek!" laat Geert Vandenbon, zanger bij het leven
en Pinguin-uitgever ons weten over "Odiel Defraeye. Fenomeen.".
En dat is het ook, de nieuwste Pinguin-productie. Een Fraai boek, zeggen we hier. De auteur Herman Laitem is één van onze meest getalenteerde sportschrijvers en in deze nog nauwer dan anders bij het onderwerp betrokken want Odiel Defraeye, de eerste Belgische tourwinnaar van 1912 was ook de broer van de grootvader van de echtgenote van de auteur. Odiel Defraeye, Van borstelmaker tot kampioen! Geen hagiografie zoals vaak met dit soort boeken, eerder geschiedenis zoals geschiedenis beschreven moet worden. Lees maar wat er staat. En vooral ook wat er niet staat.
Meer info en bestellen via: www.fenomeendefraeye.be
En nu de nieuwste Tour-tijden stilaan aanbreken misschien in dat zomerboek van jou ook maar noteren dat Herman Laitem op 17 juli e.k. te gast zal zijn bij Karl Vannieuwkerke in "Vive le Vélo".
en Pinguin-uitgever ons weten over "Odiel Defraeye. Fenomeen.".
En dat is het ook, de nieuwste Pinguin-productie. Een Fraai boek, zeggen we hier. De auteur Herman Laitem is één van onze meest getalenteerde sportschrijvers en in deze nog nauwer dan anders bij het onderwerp betrokken want Odiel Defraeye, de eerste Belgische tourwinnaar van 1912 was ook de broer van de grootvader van de echtgenote van de auteur. Odiel Defraeye, Van borstelmaker tot kampioen! Geen hagiografie zoals vaak met dit soort boeken, eerder geschiedenis zoals geschiedenis beschreven moet worden. Lees maar wat er staat. En vooral ook wat er niet staat.
Meer info en bestellen via: www.fenomeendefraeye.be
En nu de nieuwste Tour-tijden stilaan aanbreken misschien in dat zomerboek van jou ook maar noteren dat Herman Laitem op 17 juli e.k. te gast zal zijn bij Karl Vannieuwkerke in "Vive le Vélo".
Abonneren op:
Posts (Atom)


